sreda, 14. november 2018

Pešpot od Ospa do Tinjana

Vas Osp leži ob vznožju kraškega roba v bližini Črnega Kala. Je ena najstarejših slovenskih vasi, v pisnih virih je omenjena že konec 11. stoletja. Tu stoji tudi podružnična cerkev svetega Tomaža. Veličastna Osapska stena, ki se dviga nad vasico je nastala kot posledica udora jamskega stropa. V višino sega več kot 170 m in v širino pa kar 500 m. Konec sedemdesetih let so se v Ospu pojavili prvi plezalci. Sedaj pa je to priljubljena destinacija med plezalci iz ožje in širše okolice.

Ob prihodu v vas se držimo levo.

Zavijemo k izletniški kmetiji Vovk, katera ponuja prostor za kampiranje ter lokalno hrano.

Parkiramo lahko na levi strani gostišča ali pa gremo še malo naprej, se držimo desne ter se ustavimo   ob kampu.

Pohod začnemo z nadmorske višine Ospa 45 m in si za cilj izberemo vas Tinjan, ki leži na višini 374 m. Za osebe s povprečno kondicijo ta pot do vrha vzame cca. eno uro. Za pohodnike z mlajšimi otroci bo pa to večji izziv, saj se pot neprenehoma dviga.
Pot primerna tudi za navdušence gorskega teka, saj v relativno kratki razdalji premagamo 329 m višinske razlike. Dolžina poti do vrha in nazaj do izhodišča je cca. 5,5 km.

Prispemo do prvih markacij.

Pridemo do razpotja, držimo se desno.

Nadaljujemo po gozdni stezi do čistine.

Antenski stolp na vidiku. Še del poti pred nami.
Pogled na viadukt Črni Kal.
S čistine preidemo ponovno v zavetje gozda.
Še čisto malo ... pa smo na vrhu.

Sledimo različnim markacijam na drevju in na tleh.
Atenski stolp na vidiku, smo že čisto blizu.
Na cilju pri cerkvi svetega Michaela.

Za vse, ki imate dnevnik s Slovenske planinske poti, si tukaj vzamete žig. Zraven je dobro, če  imate blazinico za štampiljko.

Tinjan naj bi nastal že v začetku železni dobe. V prvem tisočletju pr. n. št. kot utrjena postojanka, kasneje pa kot rimska in srednjeveška trdnjava. Tu je bil najden bronasti kipec rimskega boga Merkurja, kateri je shranjen v Narodnem muzeju v Ljubljani. Na mestu današnjih hiš je nekoč stalo prazgodovinsko gradišče, od katerega so še danes vidni ostanki obrambnega zidu.
Iz novejše zgodovine Tinjana je pomembno leto 1948, ko se je zaradi tedanje Tržaške krize tu nastanila JLA, da bi s tega strateškega mesta ob morebitnem zapletu branila domovino.

Ob cerkvi je postavljena velika oddajna antena, ki že od daleč izdaja lokacijo vasi. Precej ponesrečen pogled, včasih se staro in novo dopolnjujeta, kar pa ne velja v tem primeru.

Tinjan velja za najlepši razgledni vrh slovenske Istre.  Na zahodu je lepo viden Tržaški zaliv z manjšim Koprskim in Miljskim zalivom. Ob zelo dobri vidljivosti pa se vidijo tudi Benetke. Na severni strani je Osapska dolin in nad njo strmi Breg, kjer Spodnji Kras strmo pada v dolino, pogled pa seže preko Nanosa in Trnovskega gozda do Dolomitov in Julijcev. Na vzhodu vidimo skalni rob Podgorskega Krasa nad Črnim Kalom, zadaj pa Slavnik in Kojnik ter vrhove Čičarije proti Učki. Pogled na jug se najprej ustavi na Šavrinskem gričevju v zaledju slovenske obale, lepo vidimo Koper, Izolo in Beli Križ nad Piranom.

Nazaj proti izhodiščni točki se odpravimo po isti poti.

Pot nazaj vzame med 30 in 40 minut. Ob prihodu v dolino lepo zadiši po hrani od  kmetije Vovk, neki sva si zaslužila...Dober tek 😊

Slike so avtorsko delo  posneto s telefonom LG Zero in Iphone 8.

Viri:
Vinčec, Milan. Slovenska Istra, Čičarija, Brkini in Kras. Planinska zveza Slovenije, Ljubljana 2016.